Mzoem Reclamebureau

Mijn naam is Jeroen Harzing, 57 jaar, getrouwd en sinds 1999 wonende in Oudewater. We hebben 2 zonen, een schoondochter en sinds heel kort een mooie kleinzoon.

Kunt u iets vertellen over de geschiedenis en activiteiten van uw bedrijf?
Samen met mijn vrouw Els ben ik in 1992 in Gouda aan de keukentafel begonnen met MZOEM Reclamebureau. In Gouda zijn we gegroeid naar zo’n 22 mensen en hadden we naast het reclamebureau ook een internetbedrijf: Het Internetgilde. In 2011 zijn we met MZOEM Reclamebureau kantoor gaan houden in het klooster op de Kapellestraat in Oudewater. Vanaf december 2020 zitten we op Wilgenweg 9-A9 Tappersheul. We zijn nu een (h)echt familiebedrijf; onze oudste zoon Pleun zit sinds 2011 bij Mzoem en met veel plezier werken we samen.

Waarin kenmerkt uw bedrijf zich?
Als je mensen een schip wilt laten bouwen, geef ze dan geen staal en instructies maar een eindeloos verlangen naar de zee (Antoine de Saint-Exupéry). MZOEM geeft jouw doelgroep een ijzersterk verlangen naar jouw merk door boodschap en bereik te optimaliseren. Dit doen we onder andere door de vierde trede van de emotionele voordeelladder van een merk of bedrijf samen te vatten in hét antwoord op de vraag van de koning. Deze unieke methode van het ontwikkelen van een effectieve merkstrategie heeft als uitkomst dat jouw interne en externe doelgroepen heel bewust gaan kiezen voor jouw merk. Dat zit volgens ons als volgt: Je moet je voorstellen dat in Nederland een persoon gemiddeld 5.000 merken per dag ziet en hoort. Daarvan zijn er 87 relevant, dus die hebben jouw interesse. Aan het eind van de dag kan jij je er nog 12 herinneren. Twee daarvan zijn wellicht VITAP en MZOEM 🙂 Aan de andere kant besteden we per persoon gemiddeld 1.200 uur per jaar aan media op tv desktop, smartphone, enzovoorts. Maar het aanbod relevante content per persoon per jaar was in 2021 maar liefst 50.000 uur!! We zijn dus fysiek niet meer in staat om alle content die voor jou relevant is te consumeren. Facebook en Google spelen daar slim op in door jou als merk te laten betalen voor de zoekwoorden en tijdlijnen die volgens hun het meest relevant zijn. En daarom gaan alle merken steeds meer op elkaar lijken, want die willen allemaal bovenaan staan. MZOEM onderkent deze reclamedeflatie en heeft als antwoord daarop een methode ontwikkeld waarmee de verleiding van jouw merk wordt vergroot. Met als uitkomst dat de juiste mensen jouw merk weer gaan omarmen en mee gaan nemen in hun klantreis.

Hoeveel mensen heeft u in dienst en hoeveel mensen daarvan komen uit Oudewater?
Op dit moment bestaat het vaste team uit vier mensen. Twee daarvan wonen in Oudewater.

Hoe lang bent u al gevestigd op Tappersheul?
We zijn nu 2 jaar gevestigd op Tappersheul.

Vanwaar uw keuze voor Tappersheul destijds?
Ons huurcontract op de Kapellestraat werd niet verlengd in verband met een nieuwe bestemming voor het klooster. We zochten zo’n 200 vierkante meter, onder andere omdat we een permanente foto/video studio willen hebben voor shoots. Met dergelijke eisen ben je snel aangewezen op een bedrijventerrein. We hebben nu een ruim kantoor met een mooie foto/video ruimte.

Doet u ook zaken met andere bedrijven op Tappersheul?
Jazeker, voor Jan van Dam en Avant hebben we respectievelijk de group en de groep bedacht. En voor drukkerij van Schaik hebben we De Mediagraaf bedacht. Voor HEXTRA hebben we de schoonmaakprecisie verzonnen. En na wat onderzoek bleek dat Van den Berg (Avia) het snelste tankstation van Oudewater is. En op dit moment zijn we betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe landelijke merkstrategie voor een bedrijf op Tappersheul. We doen dus veel zaken met bedrijven op Tappersheul.

Bent u bekend met BIZ-vereniging ViTap en zo ja, wat vindt u daarvan?
Het MKB en het MKB+ zijn de kurk waarop de Nederlandse economie drijft. Wij vinden het belangrijk dat dat zo blijft. Dan is het verstandig om je op de een of andere manier te verenigen, omdat je allemaal economisch hetzelfde nastreeft. Daardoor kun je beter samenwerken. Een Bedrijfs Investerings Zone zoals Vitap is daar een goed voorbeeld van. Het levert een bijdrage aan de vitaliteit van ons bedrijfsleven.

Wordt u voldoende geïnformeerd over de ontwikkelingen op Tappersheul?
Ja, ik vind van wel. Regelmatig een nieuwsbrief en af een toe een bijeenkomst biedt ons voldoende informatie. En als ik vragen heb dan kan ik die goed stellen en krijg ik dezelfde dag of binnen een paar dagen een antwoord.

Wat vindt u van de ViTap-nieuwsbrief? Wat is goed en wat niet?
Niks aan veranderen. En vooral deze rubriek vind ik leuk en leerzaam.

Heeft u nog een advies wat we als ViTap nog meer kunnen doen voor de bedrijven op Tappersheul?
Zorgen dat je met elkaar verbonden blijft. Ook als je het niet altijd eens bent met elkaar. Vitap kan die rol pakken voor het bedrijventerrein. En blijf de samenwerking zoeken met gemeente en provincie. Ook al is dat soms arbeidsintensief. Blijf samen optrekken met de OVO, het wordt allemaal zeer gewaardeerd en we hebben het keihard nodig.

Zijn we nog iets vergeten?
Een parkeergarage zijn jullie nog vergeten. We hebben het best naar ons zin op Tappersheul, maar dat parkeren….

Aan welk bedrijf zou u de pen willen doorgeven voor het volgende interview?
Ik zou graag de pen door willen geven aan Jan-Willem de Wit van lasbedrijf Jan de Wit & Zn.